Stå opp for private barnehager og familiens valgfrihet. Ditt barn, ditt valg!

Regjeringen vil svekke foreldrenes valgfrihet og åpne for forskjellsbehandling av barn og barnehager. Dette vil gå ut over mange populære og gode barnehagetilbud landet over. Vi håper du vil engasjere deg for ditt barn og din barnehage!

Forslaget fra regjeringen

Regjeringen har fremmet forslag til styring og finansiering av private barnehager. Blant annet vil forslaget:

1. Svekke foreldrenes mulighet til å velge barnehage til sitt barn.
  2. Åpne for forskjellsbehandling av barn og barnehager ved å fjerne nasjonale regler for likebehandling.
  3. Gi kommunen mer makt over driften av private barnehager, for eksempel ved å bestemme nivå på kostpenger

Hva kan du gjøre?

1. Skriv høringssvar til regjeringen. Se under for hvordan det gjøres.
  2. Engasjer deg i Mariannes kampanje på Facebook og signer kampanjen
  3. Lag din egen video, inspirert av videoen fra Mariannes barnehage

Så enkelt skriver du høringssvar:

1. Skriv din mening om den foreslåtte lovendringen (ditt høringssvar). Det trenger ikke være langt, men må peke på hva du mener er problematisk med forslaget.
  2. Fyll ut hvem du svarer som (de fleste svarer kanskje som privatperson, men man kan også svare på vegne av en organisasjon eller bedrift). Du må også legge inn din kontaktinformasjon.
  3. Du får så en oppsummering av ditt svar.
  4. Du sender inn høringssvaret.

Her sender du inn høringssvar

Eksempler på momenter som er problematiske og som kan brukes i høringssvar:

• Familiene vet best hvilke barnehager som best dekker barnas og familienes behov. Derfor bør foreldrenes valg av barnehage få avgjøre hvilke barnehageplasser som skal bestå.
  • Kommunen er til for familiene – ikke omvendt. Innbyggernes behov må stå i sentrum for utviklingen av velferdstilbud.
  • Foreldre forventer at barnehagen deres barn går i ikke blir forskjellsbehandlet. Derfor må det være klare, nasjonale regler som sikrer likebehandling.
  • Foreldre vil ha muligheten til å velge den barnehagen som de har tillit til – ikke den barnehagen som kommunen mener de skal bruke.

Her kan du se et kort webinar om konsekvenser forslaget kan få for foresatte

Webinar - hva betyr dette for deg som forelder?

Her kommer det informasjon fortløpende om tingenes tilstand.

#Dittbarnehagevalg