Barnehagens fokusområder

I Hagebyen barnehage har vi valgt oss ut følgende fokusområder:

Barnehagens psykososiale miljø

Se vår handlingsplan mot mobbing som ligger under "vedtekter/lenker"

 

Ivaretakelse av lekens- og barndommens egenverdi

I en tid der det er mange som vil mye med barnehagen, med og forsøker å gjøre barn til middel for sine mål, tenker vi det er utrolig viktig at vi hegner om lekens- og barndommens egenverdi! I rammeplanen for barnehager står det følgende om lekens og barndommens egenverdi:

"Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår fo rleg, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.20). 

"Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Å bidra til at alle barn som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek, er fundamentalt. Barnehagen er også en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.8). 

 

Barns medvirkning

 I rammeplanen står det følgende om barns medvirkning: 

"Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven §1 og §3, Grunnloven §104 og FNs barnekonvensjons art.12 nr.1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen (Utdanningsdirektoratet 2017, s.27). 

For oss i Hagebyen barnehage betyr dette at vi skal være oppmerksomme på hva barn er interesserte i og opptatt av. Vi skal fange opp det som preger deres hverdag, og ta dette med inn i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av det pedagogiske arbeidet vårt. Noen ganger kan det føre til et prosjekt om et spesielt emne som opptar barna, andre ganger kan det bli en naturlig del av aktiviteter vi er i gang med. Vi jobber med å ta barnas initiativ på alvor og vi lytter til alle barn for å finne ut av hva de tenker og ønsker. Barnas erfaringer og uttrykk i etterkant av en aktivitet vil være en god pekepinn for oss når vi skal vurdere vår virksomhet. 

 

 

Bærekraftig utvikling

I rammeplanen står det følgende om bærekraftig utvikling: 

"Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.10). 

Barnehagen er sertifisert med grønt flagg. Vi har fokus på å minimere matsvinn, og det som eventuelt blir til overs komposterer vi og bruker i grønnsakshagen vår! 

Hvert år deltar vi også i Forut-aksjonen. Her skal barna få innblikk i hvordan mennesker andre steder lever, samt bidra til at deres lokalsamfunn utvikles i positiv retning. Solidaritet og det å gjøre en innsats for å gjøre livet bedre for andre er i fokus. 

 

 

 

Humor og glede

I rammeplanen står det følgende om humor og glede: 

"Barnehagen skal være en kulturarena hvor barna er medskapere av egen kultur i en atmosfære preget av humor og glede" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.19). 

I Hagebyen barnehage er vi opptatt av å gjøre gode ting sammen som bidrar til å skape glede. Gjennom tull og tøys, latter og godt humør vil vi skape et herlig miljø der barna opplever glede sammen med andre!