Overganger

Livet består av mange overganger, og det kan være utfordrende å takle disse om man ikke er godt nok forberedt. I Hagebyen barnehage har vi noe mindre overganger iløpet av barnas tid i barnehagen da vi kun har én avdeling. Vi har likefult to overganger som er veldig viktige i barns liv.

Når barnet begynner i barnehagen 

En god og trygg tilvenningsperiode er avgjørende for at de minste får det trygt og godt i barnegagen. Dette sier rammeplanen om å begynne i barnehagen: 

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.33). 

 

Det er viktig at foreldrene setter av god tid til tilvenningsperioden. Denne perioden må foregå på barnets premisser. Det er mye nytt som barnet skal ta innover seg. Det skal få tillitt til nye omsorgspersoner, og bli vant med å omgås mange mennesker, og knytte bånd til store og små. Foreldrene og personalet samarbeider tett i denne perioden, og finner sammen ut hvordan dagene kan legges opp best mulig. I tilvenningsperioden har de foresatte muligheten til å bli kjent med personalgruppa og barnehagens arbeidsmetoder. 

 

Mål for tilvenningsfasen er: 

  1. Skape trygghet hos barnet og foresatte
  2. Skape samhold og tilhørighet i barnegruppa
  3. Utforske og bli kjent med hele barnehagens miljø, både ute og inne
  4. Skape nysgjerrighet hos barna

 

Nytt fra barnehageåret 2023-24 er at vi i likhet med alle de kommunale barnehagene i Trondheim innfører en ny modell for oppstart og tilvenning som er basert på forskningsprosjektet "Liten og ny i barnehagen" som ble gjennomført i Trondheim Kommune i perioden 2018-2023. Dere kan lese alt om prosjektet her

 

Overgang til skole

Dette sier rammeplanen om overgang til skole: 

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barn kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen. Barnehagen må ha samtykke fra foreldrene for å dele opplysninger om enkeltbarn med skolen. De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen" (Utdanningsdirektoratet 2017, s.33&34)

Vårt samarbeid med skolene består i at skolen tar kontakt med oss på våren, der det blir avtalt et møte med pedagogisk leder. I forkant får foreldre til skolestarterne brev der de godkjenner at barnehagen gir informasjon om barnet til skolen. I tillegg til innskrivning, får førskolebarna tilbud om å komme på besøk til skolen på våren.

I en liten barnehage som Hagebyen så er det ulik størrelse på årskullene, og med bakgrunn i det har vi opprettet et nettverkssamarbeid med Voll gårdsbarnehage, der vi annenhver uke skaper møtepunkter for våre respektive skolestartere, slik at barna får møtt andre barn som også skal begynne på skolen, samt at vi skaper meningsfulle opplevelser sammen. 

Skolestarterne trenger ofte litt ekstra utfordringer og lar seg lett engasjere til å prøve ut nye ting, og vil forske og finne svar på sine spørsmål. Barna skal lære gjennom å være aktive deltagere, og skal ha medvirkning i sin barnehagehverdag. 

Førskoleklubb har vi 1 en gang i uka. I denne økta legger de ansatte til rette for at barna får med seg varierte erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen (Utdanningsdirektoratet 2017, s.33 & 34). 

 

I skolestarterklubben har vi i stor grad fokus på egne og andres grenser, barns rettigheter, refleksjoner og undring knyttet til det å gå fra barnehage til skole, og mye mer.