Dokumentasjon

Rammeplanen sier følgende om dokumentasjon: "Dokumentasjon av personalets arbeid synliggjør hvordan personalet arbeider for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen. Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten. Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet kan gi foreldre, lokalmiljøet og kommunen som barnehagemyndighet informasjon om hva barn opplever, lærer og gjør i barnehagen, og om hvordan barnehagen oppfyller kravene i barnehageloven og rammeplanen (Utdanningsdirektoratet 2017, s.39).

Barnehagen skal være en lærende organisasjon som hele tiden lærer av egen praksis. Dokumentasjon gir muligheten til å lære ved at den bidrar til å åpne opp for refleksjon og kritisk tenkning over egen praksis.

I Hagebyen Barnehage har vi følgende kanaler for dokumentasjon:

• Her inne på hjemmesiden
  • Vi har egen facebookprofil vi dokumenterer på
  • Månedsplan
  • Årsplan
  • Bilder i foreldreappen Kidplan
  • Månedlig utsendt bildedokumentasjon med overordnet fokus på månedens fagområde.

I tillegg henger vi opp bilder med tekst i barnehagens lokaler som synliggjør både prosess og evt produkt. Bilder vi tar brukes også som grunnlag for refleksjon på personalmøter.