HMS

I Hagebyen barnehage jobber vi systematisk med HMS. Vi bruker verktøyet PBL-mentor, og der finnes interne rutiner, beredskapskort, tellelister, risikovurderinger, med mer.. Barnehagen har et eget HMS-årshjul vi jobber etter.

Hvert år arrangerer vi em HMS-uke for barn og ansatte. I denne uka fokuserer vi på forskjellige HMS-relaterte temaer, f.eks. førstehjelp, brannvern, trafikksikkerhet med mer..

HMS er fast på agendaen på alle personalmøter og planleggingsdager.

Hagebyen barnehages mål for HMS arbeidet er å:

1. Sikre et trygt og godt psykososialt barnehage- og arbeidsmiljø
  2. Jobbe for å sikre at liv, helse, miljø og materielle verdier ikke går tapt

Vi har risikovurdert, og risikovurderer kontinuerlig store områder av virksomheten. Vi jobber også kontinuerlig med å oppdatere og revidere tidligere gjennomførte risikovurderinger, planer og rutiner for å sikre at vi når våre HMS-mål.

Daglige HMS-rutiner vi gjør i Hagebyen:

• Avkrysningslister for barna når de kommer og går, slik at vi til enhver tid har oversikt over antall barn. Dette gjør vi i PBLs verktøy som heter "Kidplan". Alle foreldre får tilsendt påloggingslink ved oppstart i barnehagen.
  • Sjekkliste for daglig (og månedlig) sjekk av uteområdet

HMS systemet PBL-mentor består av:

• Daglige sjekklister, rutiner og div avkrysningsskjemaer
  • Risikovurderingsverktøyet PBL MentRos
  • Beredskapsplaner
  • IK-mat
  • Sikkerhet
  • Brannrutiner
  • Førstehjelpsrutiner
  • Smittevernsrutiner
  • Personvern
  • Helsefare
  • Opplæringsrutiner
  • og mye mer..

For å nå vårt overordnede HMS-mål med å sikre et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø har barnehagen utarbeidet en egen hanndlingsplan mot mobbing. Denne blir delt med foreldre ved oppstart i barnehagen.

Dersom det er forhold i barnehagen du som forelder reagerer på, og tenker at kan ha en negativ innvirkning på barnas helse og sikkerhet så kan du henvende deg til Trondheim Kommune som er tilsynsmyndighet.